Stilstudie.

 
 
Lite inspiration! Jag brukar kolla på många olika ryttare som jag tycker rider bra och sen ta det jag gillar med deras ridning och försöka ta efter. Ingen rider ju helt perfekt hela tiden och framför allt så kanske några grejer fungerar för vissa medan andra behöver göra på ett annat sätt. Som Jens sa igår: I ridning är ingenting svart eller vitt, man måste hitta den optimala blandningen. Iallafall så tycker jag om att kolla på vad ryttarna har gemensamt snarare än vad som utmärker dem. 
De allra flesta världsstjärnorna tycker jag har följande genemsamt bl.a.:
- Lätt sits och följer med i kurvan, sitter upp mot hindret när de ser distansen.
- Rytm hela rundan runt, inga stora förhållningar eller ryck, smooth.
- Balans i stigbyglarna, ryttaren har egen balans innan, över, efter och emellan hindrena. 
- Blicken på hindret, hela tiden, de kollar aldrig ner på hästens hals en sekund.
- Lika mycket eftergift över varje hinder, precis så mycket som behövs.
- Stilla händer, de styr med skänklarna och sitsen. 
- Inga glappande tyglar
 
Det är några saker som jag har sett, och nu försöker ta efter :)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Bra skrivet!!

2013-02-14 @ 08:51:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0