One way or another.

Hallå igen! Det blev visst lite segt med uppdatering här.. De senaste dagarna har iallafall sett ut ungefär såhär-
I fredags hade vi fystester och kroppsscanning i skolan så att benen skakade resten av helgen typ.. hehe nej men vi kollade hur mycket vi klarade av olika saker.. Beep-test, plankan, 90 grader, situps osv. Och så kroppsscanning när man får veta i princip allt om sin kropp. Andel muskler/fett, biologisk ålder, förbränning i viloläge m.m. Sen åkte vi hem och red. Stickan red jag ut till galoppbanan vid slottet, galopperade runt där ett bra tag tillsammans med Axelina i klassen. Härligt! Tessan gick i ridhuset, gjorde styrkeövningar för galoppen, som förvänd galopp, flytta bakdelen innanför och utanför spåret, tempoväxlingar osv.. vanligt vardagsjobb helt enkelt, med mycket fokus på galoppen. På kvällen var jag först ute och åt med ett helt gäng killar och tjejer, sen gick vi ut efteråt! Bra och rolig kväll :) 
I lördags gick Stickan i ridhuset, gjorde massor av styrkeövningar för hennes galopp också. Samma som med Tessan plus några flera. Tempoväxlingar, från att galoppera på ordentligt en långsida i lätt sits till att komma tillbaka snabbt och kunna vända på bakdelen, som en början på en galopp-piruett och sen iväg igen osv. Hon var väldigt fin den här dagen! 
 
 
I söndags var det tävling! Tessan gick en 110 och var väldigt spänd! Inte så konstigt kanske med tanke på att hon precis kom tillbaka till mig efter att ha ridits av sin ägare. Hästen kan ju bli lite osäker på ryttarens signaler då eftersom att alla rider olika. Tessan är en rätt känslig häst, och ung som hon är så är det inte konstigt att hon påverkas. Nu åker vi hem och tränar, så att vi kommer ihop oss ordentligt igen. 
Rustica var riktigt fin! I 120 var det lite kaos, jag fick startsignal innan jag ens hade kommit in på banan då alla funktionärer trodde att hon som var efter mig skulle rida före mig så hon fick komma in på banan före och så. Så när jkag gick in var det bara att rida direkt mot start. Rundan blev stressig och jag glömde dessutom de två sista hindrena och så lyckades jag rida in i ett hinderstöd så jag fick en ordentlig smäll på knät. Ja, det var lite kaos helt enkelt. Stickan hoppade iallafall riktigt bra. 
Sen var det dags för lagklassen. Jag red 130 och det var nog den svåraste banan jag har ridit. Det är ju Allsvenskan Division Elit så det är klart att det ska vara svårt. Hörde dock från de mer erfarna ryttarna att detta skulle lika gärna kunna vara en 140 bana och det syntes även i resultatlistan att det var svårt. Men som sagt, det ska det ju vara i ett Lag-SM kval. Jag red iallafall runt på två nedslag, 8 fel. Stickan kändes riktigt fin. Men tog ner banan två svåraste hinder. Första nedslaget kom på hinder nr 8, en räcke-räcke kombination som var riktigt trång och som dessutom hade en vit planka överst i utsprånget, vilken alltid är svårt för hästarna att uppfatta. Jag kom lite för stort in också. Andra nedslaget kom på hinder nr 10. Ett räcke som stod väldigt vinklat och skymt av en massa andra hinder. Kom lite för nära, hon väntade inte riktigt på mig där och jag skulle ha varit noggrannare. Det är ju sånahär svårigheter som kommer nu när det blir högre, och det behöver båda jag och Stickan få mer rutin på. Känns ändå kul att vi klarar av en sån här bana :) För övrigt tyckte jag att hon hoppade helt super genom trekombin som var sist! 
För laget gick det ok. Vi gjorde jämna resultat allihopa även fast det inte blev någon fullträff den här gången. Lite för mycket nedslag, men vi är med i matchen och förhoppningsvis har vi bommarna lite mer på våran sida nästa omgång!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0