Att orka.

Hur orkar man med dom där dagarna så man bara har det sjukt stressigt från tidig morgon till sen kväll? Hur orkar man perioder då man inte har en lugn stund förutom de få timmar man hinner sova? Funderade lite på detta och kom fram till att man för det första behöver individuella knep! Det här är några av mina:
 
Jag brukar tänka så att olika saker kräver olika mycket tankeverksamhet, och man kan spara in där man kan. Fylla en massa höpåsar? Ja, då kan man koppla in autopiloten och fylla och väga påsar på "rullande band". Det kan gå snabbt ändå, men att man liksom vilar hjärnan samtidigt. Ibland kommer jag inte ens ihåg hur det gick till när påsarna fylldes.. Prov i skolan? Skärpning, nu ska all tankeverksamhet användas! Full fokus! Det handlar om att prioritera vad som är viktigt, så att inte allt blir svårt och jobbigt och tar för mycket energi. 
 
Du orkar mer än du tror! Jag trodde aldrig att jag var en sån som kunde vara aktiv 5-22 och knappt ha tid till att äta. Och det är jag nog inte egentligen, men i vissa perioder funkar det fint! Jag ser det som en utmaning, att se hur pass bra jag klarar det. Och jag blir förvånad varje gång! Förut blev jag nästan stressad av att bara veta att jag hade mycket att göra. Nu vet jag att jag överlever. Förhoppningsvis kommer det ju lugnare stunder då man kan ladda om. Man behöver ju inte lägga extra energi på att oroa sig för hur man ska klara det, det märker man. 
 
Le & skratta! Blir det en liten miss i planeringen? Kanske något extra som behöver klämmas in? Det är inte hela världen. Är bästisen i stallet? Jag lovar, ett skämt eller en glad kommentar tar ingen extra tid. När man ler och är glad så jobbar man snabbare och det går lättare. Eller, så känns det ju iallafall! Möt alla med ett leende och du får minst lika mycket tillbaka! På så sätt kan man ju ge energi till varanda också.
 
Beröm dig själv! Jag vet inte om ni tänkte på det, men i ett inlägg under Elit-tävlingarna skrev jag faktiskt på bloggen att jag tyckte att jag hade varit duktig! Och det tyckte jag verkligen. Jag klarade av en sjukt hektisk dag, och var noga med att tala om för mig själv att det var bra gjort. Prova! Man mår bra! Det finns alltid någon som jobbar hårdare, men det betyder inte att man själv inte får tycka att man är grym.
 
Träna på att koppla av. Jag vet inte om det är medfött eller att jag har fått det av att jag lyssnade mycket på avslappningsövningscd's när jag var mindre, men en sak som har hjälpt mig mycket är att jag kan koppla av när tillfälle ges. Jag kan nästan sova på beställning. Jag har en kompis som, efter att ha stressat en hel dag, gör en macka supernsnabbt på kvällen innan läggdags. Liksom speedad långt efter att det behövs. Då kanske man ska börja fundera lite, hur man ska komma ner i varv. 
 
Keep your eyes on the price! I mitt fall en karriär inom ridsport. I erat fall kanske något helt annat. Vad det än är som ni kämpar emot, fortsätt bara! Go get it!
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: pappa

Mycket kloka ord.

Svar: Tack pappa!
Sofia Sundqvist

2012-10-20 @ 22:57:10
Postat av: Mamma

Så himla bra Sofia!
Du är stor nu, stolt blir man😊

Svar: Tack mamma! :)
Sofia Sundqvist

2012-10-21 @ 14:59:00
Postat av: filippa

Stolt över dig, pussss! <3

Svar: Vad gullig du är vännen <3!
Sofia Sundqvist

2012-10-21 @ 19:27:24
URL: http://fahlcrona.blogg.se
Postat av: Erica Larsson

Du är fantastisk Sofia! Du kommer gå långt, dit du vill! Tror på dig! Kram

Svar: Åh tack så mycket! Vad glad jag blir! Kram
Sofia Sundqvist

2012-10-21 @ 21:57:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0