Att tävla mot sig själv.

De flesta som någon gång har tävlat i något, stort som litet, har nog någon gång fått höra att de ska strunta i de andra och "tävla mot sig själva". Det har iallafall jag hört många gånger, men det tog lång tid innan jag fattade vad det verkligen innebär. För på allvar, hur enkelt är det att koppla bort motståndet? Man är ju i princip programmerad för att analysera andra och jämföra med sig själv. Nu för tiden ser jag det här uttrycket annorlunda. För mig innebär det att vara glad och nöjd för förbättringar hos sig själv, även om man inte vinner. Man måste vara realistisk och se vart man befinner sig tillsammans med sin häst, en del gånger kanske man är besviken för att man inte red lite snävare, lite snabbare, och blev lite högre placerad. Andra gånger kanske man är överlycklig för att man gick i mål trots svåra omständigheter. Det gäller att se detaljerna som är bra! Rider man ett dressyrprogram och får låga poäng så kanske man ändå är superlycklig över dom där ökningarna som man har har kämpat så mycket med. Hästen kanske hade superfin bjudning inne på hoppbanan, fast man glömde ett hinder. Man måste lära sig att glädjas åt sina egna framsteg, för i grund och botten är det det som är lyckan i allt. Alla framsteg, stora som små, ska uppmärksammas. Anna-Clara sa till mig en gång att det spelade ingen roll hur högt jag hade satt ribban, så fort jag närmade mig målet så satte jag bara ett nytt, högre mål. Jag var tvungen att stanna upp och inse hur mycket jag egentligen hade utvecklats under det senaste halvåret. Det är så otroligt viktigt, och livet blir så mycket härligare när man glädjer sig åt detaljer. För på riktigt, det finns många bra detaljer att fokusera på hos alla och i alla situationer. Det här är mitt sätt att "tävla mot mig själv", att helt enkelt se mina egna framsteg, och att dom är lika mycket värda oavsett om jag råkar gå och vinna klassen eller om jag kom sist. Just denna förmåga att se det positiva i det man själv gör, oavsett om andra lyckas bättre, är så himla viktigt att lära sig i allt. I hela livet.
Och med dessa ord säger jag godnatt!

Kommentarer
Postat av: Pappa

Väldigt bra skrivet! Kram från Pappa

2012-02-07 @ 07:58:14
Postat av: Pappa

Väldigt bra skrivet! Kram från pappa

2012-02-07 @ 08:26:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0