Rocksina & Rustica.

På pappret låter dom så himla lika. Dom har liknande namn, är lika gamla, samma färg, båda är från Tyskland osv. Men nu när jag har lärt känna Rustica en del också så vet jag att dom är väldigt olika. Ridmässigt är Rustica mer framåt än Rocksina, Rustica är det också lite svårare att känna när det är riktigt bra på. Dels för att jag inte känner henne lika bra förstås, men också för att det är mycket mindre marginaler med henne och hon ger en rätt bra ridkänsla hela tiden, även när hon kanske inte jobbar helt optimalt. Rocksina är inte behaglig att sitta på när hon inte går bra, men när hon gör det, ja då är det man känner äkta vara! Känns det bra så är det också det. Jag tycker också att man behöver använda lika grövre hjälper på Rocksina, jag jobbar en hel del med att hon verkligen ska ta alla hjälperna för sig, speciellt vänsterskänkeln som hon kan vara väldigt nonchalant mot. En annan skillnad är att Rocksina visar verkligen om hon är trött eller omotiverad på andra sätt, medan Rustica alltid är superambitiös och energisk! Det var en anledning till att hon blev lite överansträngd nu i början, det kändes ju som att hon aldrig blev trött ;)
Sammanfattningsvis kan man nog ändå säga att Rocksina är den som egentligen har mer kvalitét i språnget, men ingen av hästarna vet om det! Rustica har inställningen att hon klarar aallt, medan Rocksina inte tror att hon klarar så mycket.. Resultaten dom har hittills i livet beror antagligen på det. Rustica har ju gått högre än Rocksina. Jag tror att en bidragande faktor till det är att Rustica har så otroligt bra psyke!! Rocksina behöver man gå långsammare fram med, så att hon tycker det är kul och får förtroende för mig och för henne själv. Det känns också som att Rustica har en betydligt bättre grundutbildning, och ja då blir det ju lättare. Rustica är nog egentligen lite mer "stryktålig" när det gäller mina misstag. Hon kör liksom på även om jag klantar mig. Båda hästarna är väldigt nyttiga för mig och jag har och kommer nog att ha otroligt mycket roligt med dom! Mina små änglar :)
image description

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0