Shit happens liksom.

Har haft brist på internet, eller typ inget alls, sen i torsdags så ja, har ju inte kunnat blogga nåt. Har iallafall skrivit varje dag ändå. Någon som orkar läsa kanske? :)

Träningen med Pyret i onsdags blev en riktigt givande träning. Jag tyckte att det var svårt att hålla balans i henne i högre tempo, vill ha den där riktigt engagerade galoppen, som jag får ibland, hela tiden. När hon är framme för skänkeln och har tryck i galoppen. Ville verkligen lära mig att förstå hur jag ska göra och när för att få den känslan. Frågade Anna-Clara tusen frågor och hon svarade tills hon sa åt mig att sluta tänka så mycket och känna efter och rida på känsla istället för att hon ska stå och säga exakt hur jag ska göra och när, eftersom att det är omöjligt. Det beror helt på situation och hur hon reagerar, något som bara jag kan känna. Lite håll käften och rid helt enkelt. Och det där är så typiskt mig, vill att det ska finnas ett system som fungerar hela tiden, i alla situationer och helst på alla hästar också. Något sånt system finns inte. Jag måste släppa kontrollbehovet lite och helt enkelt känna efter och våga göra fel. När jag gjorde det gick det så mycket bättre. Det är fortfarande svårt men jag måste acceptera att det inte kan gå perfekt från början. Det är en ny häst för mig och jag är ju åtminstone på rätt väg, jag vet vart jag vill ha henne. Och egentligen är hon ingen svår häst alls. Hon ställer alltid upp och hoppar i alla lägen, dessutom är hon väldigt välriden så sämre kan man ju ha det. Måste bara låta detta ta lite tid och inte stressa upp mig så på detaljer. I det stora hela gick det ju riktigt bra.

Stabilt psyke jag har alltså, not! Fast för lite mindre än ett år sen så grina jag ju typ på varje jens-träning. Haha det kanske är lite bättre nu i alla fall..

 

Fredag

 

Ännu en dag med sol och värme, bara att njuta. Red dressyr på Qubik på förmiddagen, den hästen jag red i onsdags. Gick väldigt bra, även fast det inte var någon riktig lektion. Det var Undervisningsmetodik, då vi håller lektion för varandra. Syftet med det är att lära oss hur man håller en lektion, alltså är det mindre fokus på oss som rider. Men alla timmar i sadeln är ju bra J Idag var det i alla fall Moa och Sabrina som gav en lektion i renodling av hjälperna. Det gjorde dom jättebra. Nästa vecka ska jag och Sarah ha hopplektion, travhoppning är ämnet då. Spännande, det är så sjukt mycket man måste tänka på ska ni veta! Allt man säger, hur och vart man står, hur man säger allting, övningen, säkerheten, tiden.. the list goes on.

På eftermiddagen red jag Pyret i solen på stallplan. Det gick också bra, börjar hitta hur jag ska göra mer och mer. Idag red jag massor med tempoväxlingar, och kände efter att hon alltid spårade. Det är faktiskt riktigt lätt att känna det på henne. Red också förvänd galopp och tränade galoppombyten. Hon blev riktigt fin efter den förvända galoppen! På tisdag ska jag äntligen rida för jens, det är inte inställt den här gången ;) Ser fram emot det! Han kommer att ta tag i problemen med den stora rösten, det vet jag. En träning för Jens är effektivare än en träning för de flesta andra tränare. I helgen har jag stalltjänst, så jag kommer vara i stallet heela dagarna. Ikväll har jag kvällsfodring, och efter det är det bio på Knytpunkten. Filmen är ”Ryttare i blått”, en mördar- och detektivfilm som utspelar sig här på Strömsholm under 50-talet. När Armén hade rid- och körskola här. Kul att se hur det såg ut då!

Nu ska jag till Gula Hästen med Moa och köpa godis J xoxo

 

Lördag

 

Idag har det varit full fart! Dagen började med stalltjänst och ridning i Röda stallet. Red ut till slottet och galoppbanan på Qubik. Det var varit riktigt fint väder idag också, sol och varmt, så det var hur fint som helst vid slottet. På morgonen under stalltjänsten var det också tjock dimma, härligt!

Efter stalltjänsten red jag Love, Hannas häst som jag har hand om över helgen, hon är hemma. Red fram, sen red Evelina, en superduktig kandidat. I slutet red jag och hon kollade. Gav mig massor av bra tips och det va riktigt kul.

Red också Pyret. Först skrittade jag på Åsen och klättrade i backarna där. Sen gick jag ner på Tågbanan och galopperade lite, men det blev inte så länge eftersom att hon skulle ha en lite lugnare dag. Gick i alla fall bara bra idag.

På kvällen drog Moa och jag till Mickis som har lägenhet i Strömsvik. Blev en kväll med mycket prat och skratt, godis och lite tv också ;) Blev dock ganska sent hehe..

 

Söndag.

 

Idag hade jag mest jobb av helgdagarna. Har i alla fall hunnit med att rida ut på skolhästen Corazon och så har jag trimmat Pyret ordentligt på Tågbanan. Gick jättebra och jag lyckades få fatt på galoppen. Lyckades ha ökad galopp med tryck i. Använde bommar för att kontrollera att känslan var rätt. Hade också upphöjda travbommar där hon fick sträcka lite på sig. Försökte också få henne att vila lite på steget. Hon blev riktigt fin till slut.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0