Oh happy days!

Idag lyckades jag med att tappa bort mobilen under ridningen på morgonen. På kvällen återfanns den i ridhusunderlaget hel och fullt fungerande, trots att väldigt många har ridit där mellan. Men shiet vad jobbigt det är att tappa bort viktiga saker!! Kaos!
Iallafall så var lektionen på morgonen hoppning i Nya ridhuset. Tränade på rytmen den här gången också. Förra veckan hade vi ju galoppbommar fram till hindren för att känna rytmen. Den här gången var det en liten bock där första bommen låg förra veckan, men sen var det bara koner som markerade vart sprången skulle ligga fram till hindret. Jag hade Silas, en stor häst som har gått 1.50 hoppning. Han är dock inte enkel alls. Han blir väldigt stel och hög i nacken samtidigt som han alltid försöker svänga ut med bogen eller nåt bakben. Det är lite som att styra runt en finlandsfärja i början ;) Det gick iallafall väldigt bra till slut och han blev riktigt mjuk och fin. Fick också ett fint stöd på bettet och han sökte sig neråt frammåt. Så som det ska vara. Jätteroligt!
Pyret gick det också bra med idag! Red på Tågbanan och tränade småhinder. Ett kryss, en sockerbitscavaletti och två lådor. Hade också travbommar för att känna att traven funkade. Idag var hon riktigt fin för skänkeln och hon lyssnade frammåt sådär kvickt och ordentligt som jag vill! Nu kunde jag börja tänka mer att hon ska samla ihop sig när jag sitter till. Gjorde många galopp-halt övergångar för sitsen och berömde massor när hon gjorde rätt. Jag gjorde det på rakt spår och försökte att inte ta något för handen. Övergången upp till galopp igen gjorde jag via skritt och trav då jag tycker att jag känner bättre då att jag har ett ärligt stöd och att hon är ärligt framme för skänkeln. Annars får hon gärna en kort men oaktiv galopp i början. Tycker också att det blir mer harmoniskt. Tränade på att hon ska ha en stor, kraftfull galopp och sen mot "hindret" ska jag kunna sitta till och känna bakbenen utan att hon blir för kort i galoppen. Då får jag väldigt fin balans och ett runt språng.
Nöjde mig där idag. Hon blev spänd i början eftersom att det blåste och hände en hel del runtom. Det var bra att träna på att hon ska lyssna på mig istället. När hon hade blivit varm så brydde hon sig inte om något annat längre. Bra att träna i lite svårare miljöer inför tävling :)
För övrigt så var det dressyrtävling här idag på eftermiddagen. Medelsvåra klasser och fina hästar! RS ryttarna gjorde riktigt bra ifrån sig med fina skolhästar!  :)
Nu ska jag duscha, sen väntar sängen. Blev lite sent då jag & Tessi förberedde en dressyrlektion som vi ska hålla nästa fredag.
God natt! / Sofia och hennes mobil!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0