Tonight I'm falling and I can't get up. I need your loving hands to come and pick me up.

Idag var jag på KZ på förmiddagen. Men den här veckan händer det grejer här på Strömsholm. Hans Horn gästar RS och håller träningar så det är landslagsryttare och allt möjligt överallt! Tittade på hans träningar från strax efter 13, då han började, till 19.45, då han slutade. Full av inspiration och med många grymma citat i huvet gick jag ner och red Pyret. Gick hur bra som helst idag! Började med att bara låta henne komma igång i hela kroppen och trava ganska lång och låg i ett rätt högt tempo, såg till att hon gick fram ordentligt och klev på. Gradvis började jag sen ställa och böja mer och så småningom sätta mer tryck och ta upp formen mer. Funkade väldigt bra! Det är ingen idé att försöka kräva prestationer av hästen direkt, eftersom att man ändå inte får ut något utav det förns hästen är riktigt varm och igång i musklerna. Idag fick jag bl.a. en riktig ljusglimt i galoppen när hon var riktigt framme för skänkeln, kunde få henne att verkligen sätta under sig bakbenen och gå i en hög form, för att i nästa sekund nästan hoppa fram och öka maximalt för skänkeln, då fick hon en stor galopp men hade fortfarande bakbenen med sig. Precis som jag vill ha det. Det är det jag jobbar för. Jobbar ju också mycket med liksidigheten, att hon ska ta mer stöd på högertygeln och bli lite lättare på vänster, eftersom att hon gärna gör precis tvärtom. Det är så himla roligt att få prova själv och faktiskt hitta sånahär grejer som man sen kan förbättra, väldigt utvecklande.
Ja det var väl min dag ungefär. Nu ska jag lägga mig och läsa Ridlära av Bo Tibblin. Jag har lånat den av Tessi och den verkar väldigt bra!
G'night ppl!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0